ABS – kas tas tāds?

Uzziniet vairāk par bremžu pretbloķēšanas sistēmu (ABS), kas noderēs arī tad, kad vēlēsieties iegādāties lietotu auto.

Pašlaik pasaules automašīnu ražotāji cenšas palielināt braukšanas drošumu. Reklamējot jaunas automašīnas, tiek izcelts ekonomiskums vai dizains, norādīti izmantotie aktīvie vai pasīvie drošības līdzekļi. Pasažieru drošība tiek nodrošināta divos veidos: pasargājot tos no iespējamiem savainojumiem avārijas gadījumā (drošības gaisa spilveni, avārijas gadījumā nospriegotas jostas, speciālas konstrukcijas virsbūve utt.) vai ierīkojot sistēmas, kas palīdz izvairīties no pašas avārijas. Viens no tādiem līdzekļiem – bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS).
Nobremzēt automašīnu uz ļoti slidena ceļa ir ļoti grūti. Taisnību sakot, tad, kad ceļa segums ir slidens, par profesionāli autovadītāji, kas brauc ar automašīnu bez ABS, nevar apstāties tik ātri, kā vidējais autovadītājs, kas brauc ar automašīnu ar ABS.


Bremžu pretbloķēšanas sistēma

Teorētiski bremžu pretbloķēšanas sistēma ir ļoti vienkārša. Ja braucot pa ledu, riteņi nobloķējas, caur bremžu pedāli ir jūtama vibrācija. Ieguvums no bremžu pretbloķēšanas sistēmas ir divējāds: tā palīdz ātrāk apstāties un vadīt automašīnu tik ilgi, kamēr tā pilnībā apstāsies

Lai ABS darbotos, nepieciešami četri pamatkomponenti:
• ātruma sensori,
• sūknis,
• vārsti,
• dators.

Ātruma sensori

 
Ātruma sensori tiek piestiprināti pie katra riteņa un tie bremžu pretbloķēšanas sistēmai nodod signālu, ka automašīnas riteņi sāk slīdēt.

Vārsti 

 

Vārsts kontrolē ABS. Atsevišķās sistēmās ir trīs vārsta pozīcijas.

• Pirmā pozīcija: vārsts ir atvērts, spiediens no galvenā cilindra tiek nodots tieši uz bremzēm.
• Otrā pozīcija: vārsts bloķē līniju, izolē bremzes no galvenā cilindra.
• Trešā pozīcija: vārsts izlaiž noteiktu spiedienu no bremzēm.


Sūknis


Tā kā vārsts izlaiž spiedienu no bremzēm, jābūt veidam, kā spiedienu atjaunot. Tieši tādu funkciju veic sūknis. Kad vārsts samazina spiedienu līnijā, sūknis atjauno bremžu šķidruma spiedienu.. 

To, ka ABS darbojas, jutīsiet caur bremžu pedāli. Tāda iedarbība rodas vārsta atvēršanās un aizvēršanās dēļ. Atsevišķas ABS sistēmas vārstu atver un aizver apmēram 15 reizes sekundē.


ABS darbība


Ir daudz dažādu variantu un ABS sistēmas vadības algoritmu. Mēs aplūkojām vienu no vienkāršākajām darbības sistēmām, kad ABS dators kontrolē ātruma sensorus visu laiku. ABS dators samazina spiedienu, kad strauja palēnināšana nav iespējama, bet, sākoties paātrinājumam, spiediens tie palielināts tik ilgi, kamēr palēninājums sākas vēlreiz. Tas notiek ļoti ātri, strauji tiek mainīts paātrinājums. Tādā veidā tiek nodrošināta lieliska bremzēšana.

Iedegas, kad pagriežat automašīnas aizdedzes atslēgu pozīcijā M un tai jānodziest apmēram pēc 2 sekundēm. Ja nenodziest, tas nozīmē, ka ABS sistēmā ir bojājums. Var droši turpināt ceļojumu – bremzes darbosies normāli, tikai nedarbosies bremžu pretbloķēšanas sistēma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Posted by: Reperis on Category: Viss